Sprawdzanie działania strony przed publikacją

Sama poprawność kodu naszej strony nie zagwarantuje jej prawidłowego wyświetlania we wszystkich możliwych konfiguracjach systemów i przeglądarek internetowych. Zdarza się, że przeglądarka nie obsługuje danej funckcji, lub interpretuje ją inaczej. Powinniśmy sprawdzić, jak z naszą stroną radzą sobie przeglądarki, zanim zdecydujemy się ją pokazywac szerszemu gronu odbiorców.

Zgodność strony z przeglądarkami

Zainstalowanie każdej przeglądarki na rynku w każdej możliwej wersji dla każdegosystemu operacyjnego byłoby trudnym i czasochłonnym zadaniem. Znacznie prościej jest użyć darmowych narzędzi wirtualizujących przeglądarki, np. Browserling.com

Wystarczy wybrać interesującą nas wersję przeglądarki, podać adres witryny i kliknąć Test now!

Test przeglądarek

To narzędzie nie udostępnia jednak wszystkich systemów operacyjnych, bardziej rozbudowane narzędzia są niestety płatne.

W przypadku znalezienia dziwnych zachowań przeglądarki należy dostosować kod w taki sposób, aby był właściwie przez nią interpretowany. Częstym zabiegiem jest dodanie

Meta

w metadanych strony, aby użyć jednoznacznie zdefiniowanej wersji przeglądarki Internet Explorer, ponieważ jej wersje miały różne problemy z interpretacją stron internetowych.

Czas wczytywania strony

Można to prosto sprawdzić używając np.WatchScript. To narzędzie określa czas potrzebny na załadowanie witryny, ile czasu potrzebował serwer na odpowiedź, oraz ile czasu wczytywały się konkretne pliki.

WatchScript WatchScript WatchScript

Analizując wyniki można dowiedzięć się, czy np. któryś plik nie ładuje się zbyt długo, ze względu na swój rozmiar (np. zbyt duża grafika).

Rozdzielczość ekranów

Aby sprawdzić, jak nasza strona skaluje się do danej rozdzielczości ekranu, także urządzeń mobilnych, możemy użyć narzędzia z tej strony.

Wystarczy podać adres witryny i podać lub wybrać rozdzielczość.

InfobyIP

Na co jeszcze zwrócić uwagę

Istotnych elementów strony do sprawdzenia jest jeszcze więcej. Pomocne w weryfikacji są narzędzia do audytów SEO, które tworzą raporty o wszystkich elementach strony, a jeśli wykryją błędy inforują nas o tym i sugerują, jak je naprawić. Profesjonalne rozwiązania tego typu są płatne, ale można skorzystać z darmowych narzędzi, np.Secureglass, czy Semtec. Ich wyniki pozwalają dowiedzieć się, w jakim stopniu nasza strona jest zoptymalizowana dla robotów wyszukiwarek internetowych, co wpływa na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Takie raporty zawierają m. in. informacje o nagłówkach

SEO Nagłówki

czy linkach na stronie.

SEO Linki